Laos en het zuiden van Thailand 24 mei t/m 7 juni - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu Laos en het zuiden van Thailand 24 mei t/m 7 juni - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu

Laos en het zuiden van Thailand 24 mei t/m 7 juni

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

07 Juni 2014 | Thailand, Koh Tao

Beste allemaal,
Ik was gebleven bij de middag van 24 mei in Luang Prabang, Laos. De waterval bij Luang Prabang was prachtig. Helder blauw water, veel plaatsen om te zwemmen en heerlijk fris! Waren met een grote groep gegaan en ik ben samen met Luci omhoog geklauterd (erg stijl en modderig). Natuurlijk kwam ik op het moment dat ik alleen was een slang tegen… Het is niet de diersoort waar ik bang voor ben. Het is meer het niet voorbereid zijn op en dat ik niet weet wat voor type het is (giftig of niet).
Het dorpje zelf vond ik vet leuk. Veel markt kraampjes ‘s avonds met zeer goedkoop eten. Je kon een grote kom vol vegetarische curries, noedels en rijst opscheppen voor 90 cent. Ook was er een bar genaamd Utopia waar ze sfeer elke avond gezellig was. Helaas bleek dat veel barren/cafes in Laos al om twaalf uur dicht gingen. Niet echt een party land voor ’s nachts dus.
Wij (de meiden die naar het zuiden wilde: Hannah, Karolina en ik) hadden de volgende dag besloten om maar een bus te pakken naar het volgende dorpje: Vang Vieng. De rit ernaartoe duurde zes uur en de wegen lagen bezaaid met rotsblokken en potholes die we moesten ontwijken. De omgeving was gelukkig wel aangenamer. We reden uren lang door de bergen waar de begroeiing overging van jungle naar verschillende grassoorten. Het zag er bijna onwerkelijk uit.
Aangekomen in het dorpje hadden we een reservering bij Johnny’s Guesthouse. Heel basic maar het koste ons ook maar 1,80 euro per nacht. Ik deelde een kamer met de twee andere meiden. Gekke huis natuurlijk en genoeg roddels over de jongens in het dorp waar die twee achteraan zaten, haha. Tijdens ons verblijf in dit dorpje zijn we uitgegaan (zoveel mogelijk barretjes afgaan voor het gratis drankje), heb ik typisch Laos eten gegeten (Laab Loas), last gehad van mijn darmen (tja dat heb je in Azie), we zijn naar de Blue Lagoon geweest (mooi stukje helder blauw water met een grote overhangende boom waar je vanaf kon springen), ik heb ijskoffie shakes met banaan ontdekt, met de meiden vaak ontbeten en gegeten bij tentjes aan de rivier (prachtig uitzicht), me verbaast over de hoeveelheid drugs die er werden gebruikt en hoe deze zelf bij barretjes worden aangeboden op een menukaart (…) en heb van de meiden dobbelstenen gekregen omdat zij wel benieuwd waren naar mijn Nederlandse drankspel. Het leukste van alles was het tuben. Dat hield in weg gebracht worden, in je bikini min of meer met een waterdicht zakje om je nek met je geld enzo, up River. Daar werd je gedropt met een rubberen zwarte opblaasband. En dan ging je met de stroming mee de rivier af. Er waren onderweg 4 kroegen waar je gratis shotjes kreeg en waar mensen dan volleybal speelden of basketbal, dansten op platforms en gewoon gezellig zaten te chillen. Het was zo mooi om de rivier af te drijven. Heb me uiterste best gedaan nog een paar foto’s te nemen met het risico dat mijn telefoon in het water zou vallen. Maar al is goed gegaan. In de avond was iedereen vrij gesloopt dus lekker rustig aan gedaan.
Op 28 mei hebben we in de middag een bus gepakt naar Vientiane (de hoofdstad van Laos). Denk hierbij niet aan hoge gebouwen of een moderne stad. Het bestond eerder uit oude gebouwen (tot 8 hoog), tempels en typisch Aziatisch dus een hoop winkeltjes en straat kraampjes. Je merkte gelijk dat we in de stad waren als je naar de prijzen keek. We hoorde (en hadden ook gelezen) dat er niet veel te doen was in de stad. Een van de meiden had echter een visum nodig voor Vietnam en ik een stad met een vliegveld (om weer terug te vliegen naar Thailand) dus vandaar de bestemming. Ik moet wel opmerken dat ik de lekkerste fresh springrolls ooit daar heb gegeten.
Karolina en ik habben in een dag ongeveer 5 uur gelopen door de stad en hadden dus al snel alles gezien. We zijn onder andere langs een museum geweest over de bombardementen in Laos door de Verenigde Staten toen er destijds oorlog werd gevoerd met Vietnam. Zeer ernstig om te horen dat veel nog niet is opgeruimd. Vooral dat mensen (bewust van het opblaasgevaar) metaal verzamelen en al deze bommen dus nog dagelijks opgraven om het te verkopen (metaal kwaliteit blijkt erg goed te zijn). De laatste avond dat we daar waren wilde we een cocktail halen of een club vinden of iets leuks. Maar dat was niet heel erg succesvol helaas. De night food market viel ook erg tegen. Ik lette ook niet op en had me teen opengehaald op straat. De meiden waren heel lief en hadden mijn teen verbonden met tissues en elastiekjes zodat er geen straatvuil in kon komen. Wat me eigenlijk ook was bijgebleven daar was dat je ALTIJD op je geld moest letten. Prijzen waren opeens hoger dan in het menu, je wisselgeld kwam niet terug of onvolledig… echt een beetje jammer. Kijk het gaat dan om een euro of minder… maar toch.
De volgende dag moest ik na het afscheidsontbijt richting het vliegveld. Was nu al een week met die meiden opstap geweest dus we vonden het jammer dat we allemaal een andere kant op moesten. Gelukkig een Whatsapp groep aangemaakt en ik krijg nu nog elke dag hilarische verhalen door over hun reizen. Mijn vlucht was heel relaxt. Vliegtuig was leeg en ik heb heerlijk eend gegeten met gewokte morning glory (waarom hebben ze deze groenten niet in NL?!) op 36000 meter, haha. In BKK gelijk naar het treinstation gegaan met de taxi om een trein kaartje te regelen voor die avond. Bleek een nachttrein om 17:00 te vertrekken naar het zuiden en tot die tijd gaan shoppen in de grootste mall van Bangkok.
De verwachte aankomsttijd van de trein was 04:35. Daadwerkelijke aankomsttijd werd 09:00… Nogal moe van het vroeg op staan en niet wetende wanneer we er zouden zijn want dat wordt niet aangegeven en iedereen sliep nog. Daarna een uit elkaar vallende bus gepakt naar de office van mijn ferry. Een of andere snelle catamaran heeft me uiteindelijk naar Koh Samui gebracht. Shuttle busje gepakt en gelijk naar een van de meest bekende hostels gebracht. Maja, het blijft een eiland dus alles is duurder. Vooral overnachten. En dan heb ik het alsnog over 7 euro per nacht. Maar dat is nogal een verhoging in vergelijking met wat ik gewent was te betalen.
Lekker op het stand gezeten die middag met een meid uit Noorwegen en in de avond ook met haar in het overdreven toeristische deel (verkoop kraampjes, MacDonalds, Pizzahut, ladyboy shows en stripclubs) van het eiland gegeten en rond gewandeld. Zondag 31 mei vroeg opgestaan en er achter gekomen dat het eiland pas om negen uur wakker werd... Goedkoop ontbijtje op het strand geregeld voor mezelf bestaande uit yoghurt en cornflakes van de 7-11. IJsvogels zien vissen naar krab en een ochtend bui om me gehad tijdens mijn stand wandeling. Verder in een hangmat gelegen met uitzicht over zee tot het tijd was om uit te checken.
Zodra ik kon inchecken (14:00) wilde ik bij mijn resort zijn (Deva Resort & Spa)! Eindelijk mijn eigen kamer! En daarbij… extra groot bed, dubbelbad op het balkon met disco verlichting en waterval, infinity pool, privé strand, etc. :D OK, je betaalt hier veel voor maar ik mocht mezelf wel even trakteren. En wat heb ik genoten. Het hele resort rook naar zee en Frangipani bloemen. Ben in de gym gaan sporten, in de zon gelegen, gezwommen, boekje gelezen, rond het dorpje gelopen, in me bad gelegen met een muziekje op, films gekeken en geskyped. Heel lekker om helemaal niets cultureels te doen en gewoon genieten van de faciliteiten van het resort. En soms kan alleen zijn ook geen kwaad ;).
Helaas mocht ik daar maar twee nachten blijven. Op 3 juni moest ik verder naar het volgende eiland: Koh Tao. Daar mocht ik twee nachten sowieso gratis verblijven ivm mijn duikcursus totdat Renate zou aankomen. Renate (mijn ex-Allseas collega) had met mij deze duik cursus gebooked way back in Januari. Zij doet hier haar Open Water en ik mijn Advanced. Maar ik had al weer 8 jaar niet gedoken. Dus ik wilde eerste wel even een opfris cursus doen. De avond van aankomst had ik een aantal locals ontmoet (eerder buitenlanders die hier duikinstructeur zijn geworden en zich hier hebben gevestigd). Nog die nacht gaan zwemmen in de ow zo warme zee en veel lol gemaakt.
Op 4 juni was mijn eerste duik in tijden (8 jaar schat ik, hihi). Mijn instructeur was heel erg geruststellend maar ik had er toch wel vertouwen in. Het was prachtig om de onderwater wereld weer te zien. Ongelofelijk wat voor kleuren sommige vissen hebben en de koraal soorten. Het lijkt wel alsof er lichtjes in zitten. Zo fluoriderend zijn sommige kleuren. Het leek weer even alsof ik 12 was (toen ik mijn junior open water had gehaald). En alle oefeningen verliepen goed! Mijn duikinstructeur was zeer verbaast en tevreden. Mijn buoyancy was beter dan de meeste mensen die hier al jaren duiken. :D
Op 5 juni was de dag dat Renate is aangekomen en ik had een vrij dagje genomen (express later begonnen met duiken zodat Renate en ik het beide vanaf morgen druk hebben). Eindelijk weer eens een tentje gevonden waar ze havermout hadden met kaneel en banaan (mijn standaard NLse ontbijt). Daarna ongeveer drie uur theorie huiswerk gemaakt. Moeten vragen inleveren voordat we een bepaalde duik doen. Daarna voor het eerst een privé Muay Thai boks les gehad. Wilde dat nog een keer proberen. Ging wel aardig! Niet eens zo gesloopt daarna. Die avond gewacht op Renate en maar besloten deze update te gaan schrijven of in ieder geval te beginnen. Samen gezellig met haar een heerlijk gekruide bbq stoom vis gegeten (red snapper). Ik eet niet vaak hele vissen maar dit was echt heerlijk. Lekkerste vis die ik ooit heb gegeten!
Op 6 juni moest ik me melden voor me eerste twee ochtend duiken. Navigatie en diepzee duiken. Het hield min of meer in: rondzwemmen en perfecte vierkantjes maken met behulp van een kompas en duiken tot 30m diepte. Grappig om te zien dat de kleur rood als het eerste verdwijnt op zulke dieptes. Die middag nog verder huiswerk gedaan en op het strand gehangen met Renate. Om zes uur moest ik weer terug naar de boot voor mijn nachtduik. Deze duik gekozen juist omdat ik het spannend vond. Maar het viel allemaal reuze mee. Het was leuk om te zien hoe verschillende beestjes ‘s nachts te voorschijn kwamen (bijv: feathered seastars en hermit crabs met hun grote schelpen). Verder waren er ook dieren die aan het slapen waren. Het grappig om te zien. Bijv parrotfish en een blue spotted stingray.
Vandaag was mijn laatste duik dag. In de ochtend naar South West gevaren en daar mijn naturalist duik gedaan (kijken naar vissen en hun plaats binnen dit ecosysteem). We hadden een alternative route genomen naar een deel waar bijna niemand ooit zwemt. Deze plek was een soort broedkamer. Zoveel vissen die je normaal ook ziet maar dan miniaturen versie. Heel schattig. De tweede duik was bij een shipwreck (Sattekut). Ook deze duik gekozen omdat het mij nu minder eng leek. En dat was het ook. We hadden mazzel met het zicht en de stroming van de zee dus leuk rond het schip gedoken en ik ben zelfs nog door de brug gezwommen. Toen verder gezwommen naar een andere duik site waar de rest van de duik groepen waren. Daar een zeer giftige en grote zeeslang gezien! En nu met deze 5 duiken heb ik officieel mijn Advanced gehaald! :D Nu lekker in de zon liggen en uitrusten tot Renate terug komt van haar eerste zeeduik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 8775

Voorgaande reizen:

13 April 2014 - 15 September 2014

Vlucht details

Landen bezocht: