Chang Mai en Pai - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu Chang Mai en Pai - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu

Chang Mai en Pai

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

24 Mei 2014 | Laos, Luang Prabang

De tijd gaat zo snel! Hier een verslag van mijn tijd in Chang Mai (3 dagen) en Pai (3 dagen).

Chang Mai was heel erg gezellig. Het hostel (aangeraden door Kat a 3,40 euro per nacht) was idd prima en de staff hadden al snel besloten dat zij niet meer mij zouden aanspreken in het Engels maar Thais zodat ik nog meer Thais zou leren. Vond ik alleen maar leuk. Ik heb gelijk een trip gebooked naar Doi Inthanon National Park voor de volgende dag. Die middag door de stad gewandeld, drankje gedaan op een rooftop bar en heb een heerlijke thaise pannenkoek gegeten met banaan en Nutella (net als vroeger :D). Als avond eten Papaya salade gehad en een chineese dough bol met red pork vulling gegeten. Die avond gratis rum gekregen van de staff en verder bij het hostel gehangen.

Op 16 mei ben ik dus een hele dag op tour geweest. Twee watervallen bezocht (mochten er niet zwemmen maar wel pootje gebade) en naar het hoogste punt van Thailand gereden. Het was heel raar maar vooral fijn want boven op die berg was het maar 17 graden! Daarna nog naar twee eerbetoon monumenten gereden voor de koning en de koningin. Dat was ook vrij hoog in de bergen waardoor de wolken als het ware langs dreven. Nog naar een dorpje geweest waar ze 20 dezelfde kraampjes hadden met gedroogd fruit (ben zelf voor de mango gegaan). Die avond heel erg last minute naar een tempel gegaan met twee hostel gangers. Daar waren we rond zonsondergang en hebben de dagelijke chant sessie mee gemaakt van de monniken. Ik ben ook nog geblessed heel onverwachts dus dat was wel stoer! Daarna een mango boom gevonden en van gegeten waarin een eekhoorn fruit naar beneden aan het gooien was. In de avond eten gehaald op de markt met het zelfde groepje (red pork, rice en mixed veg).

Zaterdag met een Canadese naar een tempel gegaan, het insecten museum in Chang Mai, de shopping mall en vooral rondgelopen. In de middag rond het hostel gehangen. Die avond naar de zaterdag markt geweest met een groep (Sarah, William and Geogia) allemaal verschillende soorten eten geprobeerd (bijv: een gefermenteerde banaanrol, gebakken banaan en aardappel soort, cocos gebak, spicy pork met boontjes, verschillende smoothies, ect). Tuktuk gepakt naar de Muay Thai box wedstrijd waar we heen wilde. Ik wilde niet alleen dus had deze groep verzameld bij het hostel. Kaartje was negen euro (vrij duur voor dit land) maar wanneer ga ik weer zoiets zien, haha.

De volgende dag de bus gepakt naar Pai (verder richting het grens van Myanmar). In de bus Ciara ontmoet waar ik de komende week onder andere mee ben opgetrokken. We verbleven in een hostel (Spicy Pai) wat bestond uit grote bamboe hutten. Je sliep min of meer buiten dus iedereen had zen eigen klamboe. Ciara en ik deelde een plateau bovenin de hut. Toen begon min of meer het hele gedoe met dat je WC papier niet mocht doortrekken. Blijkbaar was de kans op verstopping te groot… maja het wordt er niet frisser op… Ik ben met Ciara rond Pai town gaan lopen die middag, naar de markt gegaan en we waren er achter gekomen dat als je iets wilt doen, je eigenlijk een brommer of scooter nodig had. Die avond was er door het hostel een Jungle Juice night georganiseerd. Met 40 a 50 man daarna nog de stad in gegaan en met Ciara een straat kraampje geplunderd voor eten.

De volgende dag heerlijke muesli gehaald in town, daarna een brommer gehuurd voor 24 uur (koste ongeveer 3,50 euro). Ik rij NOOIT scooter dus vond het allemaal prachtig. Dus ik en Ciara allebei op die dingen opzoek naar een waterval in de buurt. Konden deze raar genoeg niet vinden maar wel mooie waterstroompjes gevonden met prachtige vlinders! Het was heerlijk om te touren op die scooters. Ik zat er de hele dag met een grote grijns op. We waren verder gereden (ongv een half uurtje) naar een grotere waterval. Daar in het zeer koele water gehangen en nog bij een tentje gegeten op weg naar beneden. Daarna ging het stormen dus moesten we schuilen bij een tempel voor driekwartier (enigszins ongepast gekleed voor die omgeving, haha). Nog even wat tussenstopjes gemaakt en Ciara is tijdens het opstarten uit de bocht gevolgen. Ik moest haar onder de scooter vandaan halen maar ze had gelukkig alleen een schaafwond. Scooter was wel beschadigd maar dat koste haar gelukkig niet veel. Zo veel mensen in Pai zaten onder het verband! Ik heb nog wel getwijfeld om een scooter te huren. Maja, al deze gewonden waren of lam of veels te hard aan het rijden dus tja.. Die avond met een grote groep eten gehaald in town (gewokte morning glory en bruchetta – aparte combi, I know). Die nacht slecht geslapen door Amerikaanse meiden die veels te dronken waren en hun liefde aan het verklaren waren aan een groep Britse jongens… Iedereen had het er de volgende dag over.

Op 19 mei nuttig bezig geweest tijdens de laatste uurtjes dat ik me scooter nog had (ik mis dat ding nu al, haha). Paspoort foto’s laten maken, nog wat tickets geprint, naar de post office geweest, fruit gehaald op de markt, een slow boat ticket gekocht naar Laos, heerlijke wrap gegeten met gegrilde groenten en de rest van de middag bij de zwembad gelegen met wat hostel mensen totdat het bewolkt werd. Op een gegeven moment lag ik in de volle zon en het regende tegelijkertijd! Die avond ben ik voor een Thaise olie massage gegaan. Lang niet meer gehad! Op weg naar huis een krekel en kikker concert mee gemaakt en dit zelfs opgenomen omdat het zo luid was!

De volgende dag hadden de meiden van het hostel geen plannen dus ik had besloten weer terug te gaan naar dat zwembad. Er was namelijk ook een hele simpele, roestige gym. Na mijn workout weer gezwommen en een aantal uur in de zon gelegen. Ik was verband ondanks het smeren met me factor 50. Mijn verbrandingstheorie is dat dit is gekomen door de olie massage van de avond ervoor. Had namelijk ervoor gedoucht maar niet erna, haha. Bij het zwembad nog een salade gehad en daarna terug naar het hostel want we moesten de tassen versleuren naar het dorp om de bus te pakken om 18:00. Nog een van de hostel jongens lief aangekeken om mij naar town te rijden met al mijn bagage, want het hostel lag er net buiten. De busreis die avond duurde 8 uur ongeveer. Het hostel waar we maar een aantal uur sliepen was niet best. Veel mensen zijn gebeten door bedbugs! :s

De volgende dag vroeg op om de grens over te steken en de boot te pakken naar Pak Beng. Om de grens over te steken moest je perse 35 Amerikaanse dollar betalen. Verder de gebruikelijke formulieren invullen (voor zover mogelijk), een paspoort foto inleveren en wachten op de stempels. Dit ging gelukkig allemaal goed en om elf uur vertokken we in een lange houten boot, gevuld met een stuk of 70 autostoelen. Voorin waren er meerde leeg dus kon languit een aantal uur slapen. Het was heel leuk om te zien hoe water buffels aan het badderen waren langs de oever. Het dorpje waar we eind middag aankwamen was echt een tussenstop. Met zen alle (zes meiden) een guest house gevonden en uit eten geweest. Kregen bij een tentje gratis bananen whisky! Ik heb het natuurlijk door mijn fruit smoothy gegooid. Ernstig genoeg waren sommige backpackers daar Opium aan het roken met de lokale bevolking…

De volgende ochtend weer verder de Mekong Rivier af gegaan richting Luang Prabang. Nog een zes jarige meisje vermaakt (ondanks de taalbarrière) met een zelf gemaakte tekenpuzzel. Tijdens de reis werden er stops gemaakt door de crew om vis en zelfs een grote lizzard te kopen. Deze werden door de boot vervolgens afgevoerd naar achteren. Ik was begonnen met een boek over David Attenborough die ik van Lucie mocht hebben, maar niet ver gekomen. Het was prachtig om langs alle begroeide heuvels, stroompjes die uitkwamen in de rivier, spelende kinderen in het water, stroomversnellingen en eenzame bamboe hutjes op de bergen te varen. Er stond de hele dag een aardig briesje dus te warm was het gelukkig niet. Ik zat ook voorin rondom allemaal zwangere vrouwen. Het viel mij op dat ze allemaal halve pyjama’s aan hadden. Het zag er in ieder geval niet uit, haha. In Thailand is er momenteel een avond klok ingesteld, en ik vond het heel lief om allemaal berichtjes te ontvangen van bezorgde mensen back home. Ik ga er weer begin juni naar toe ivm met duikcursus met Renate. Moeten maar kijken of we nog uit kunnen en of de fullmoon party nog wel door gaat. :/

Gister zijn we eind middag aangekomen en hebben we met zen alle een tuktuk gedeeld om de stad in te komen. Helaas waren veel hostels vol dus we moesten nogal een stuk lopen met al onze bagage. Die avond de night market afgegaan voor avond eten en naar een bar geweest waar iedereen hier als backpacker heen gaat, Utopia. Redelijk verstopt maar erg mooi geleden aan de Mekong en vooral erg gezellig. Je komt zo veel mensen tegen die je ergens anders ook al had gezien of ontmoet. Veel mensen reizen de zelfde routes. Die avond op aanraden van anderen gaan bowlen (omdat dat wel open bleef na elf uur). Ik ben tweede geworden ondanks de rum! :D Ook nog aan mijn Frans gewerkt die avond, wat zeer op prijs werd gesteld door een groep Franse backpackers natuurlijk. Het hostel waar we vannacht verbleven (Spicy Loas) was goedkoop, maar de bedden waren niet bepaald comfortabel en schoon. Daarnaast was het bloed heet. Ik was deze nacht erg blij met me eigen laken en klamboe. Een van de meiden was met een andere groep mee gegaan en is die avond uit een tuktuk gesprongen omdat haar portemonnee eruit viel. Zij is nu foto’s aan het laten maken van haar pols in het ziekenhuis. Over een uur gaan we naar een waterval in de buurt die erg mooi blijkt te zijn. Ik moet ook even gaan bepalen wat ik nog wil gaan doen en zien in Loas de komende week. De meiden zijn in ieder geval van plan om naar het noorden te trekken morgen.

  • 24 Mei 2014 - 13:00

    Mary-Liz:

    Hoi Stephanie,

    Wat ben jij een geweldige reis aan het maken!!!. Leuk al die verslagen, ik krijg een goed beeld wat je zoals meemaakt. Ik ben reuze benieuwd naar de foto's. Wat vind je van Laos, Simone en Floris vonden het een geweldig land.
    Veel plezier nog, en tot over een hele tijd.

    Liefs Mary-Liz

  • 30 Mei 2014 - 00:40

    Tanya:

    Yo Steef,
    Wat schrijf jij mega verhalen!!!!
    Wel net gelezen over die avond klok. Wel voorzichtig doen he!
    KUS!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 8778

Voorgaande reizen:

13 April 2014 - 15 September 2014

Vlucht details

Landen bezocht: