Vietnam 16 juli tot 1 aug - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu Vietnam 16 juli tot 1 aug - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu

Vietnam 16 juli tot 1 aug

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

02 September 2014 | Vietnam, Hanoi

Beste allemaal, hier mijn verslag van twee weken Vietnam met Fleur!

Ik zou de eerste paar dagen alleen doorbrengen in Hanoi. Op de avond van 16 juli met de taxi vanaf het vliegveld (met iemand gedeeld om de kosten te drukken) naar het hostel gegaan die ik al van te voren had geboekt. Ik had al binnen no time een kaart geregeld van de stad dus wist precies waar ik moest zijn. Het beste was dat.. en nu komt het.. ze spreken Engels in tegenstelling tot mensen in China :D. Wat een opluchting! Alles koste gelijk al minder moeite.

Het viel me gelijk op dat Hanoi op Bangkok lijkt maar kleinschaliger en gezelliger. Ook staan er hier en daar prachtige oude bomen met lianen over de weg gebogen. Er waren straat eet tentjes (met lage tafeltjes en krukjes van plastic) met keuze uit 2 of 3 gerechten. Deze werden in de wok op gasbranders of uit de soep pan voor je neus bereid. Ik ben de eerste avond op stap gegaan met Mihn (een Vietnamese Amerikaan die uit de consultancy wereld was gestapt omdat hij te hard had gewerkt de laatste jaren). Hij sliep in het Hostel op dezelfde kamer (die wel erg klein was voor 8 man trouwens… schat zo’n 12m?). Hij gaf me de tip over een familie waarbij hij in Sapa was gebleven. Een zogenaamde ‘homestay’. Ik had van hem een nummer gekregen van ene Mimi.

Op 17 juli de stad gaan ontdekken. Het oude kwartier doorgelopen en leren oversteken. In Hanoi stikt het van de motorbikes. Er zijn bijna geen stoplichten dus er bestaat een soort acceptatie van een bepaalde oversteek tactiek. Je gooit jezelf gewoon het verkeer in en loopt met een constante snelheid de straat over. Het verkeer zal jou dan ontwijken, is het idee. Dit geldt helaas niet voor auto’s dus daar moet je wel voor stoppen. Die middag nog even wat mailtjes de deur uit gedaan en bij een straat tentje wat gewokte morning glory gehaald (one of my favorites). In het hostel 4 meiden ontmoet waarmee ik die avond was uitgegaan. Ook nog een andere groep ontmoet die avond dus aan backpackers in dit land geen tekort (in tegenstelling tot China). En niet te vergeten, overal Nederlands… niet normaal.

De volgende dag kwam er een meid de kamer binnen en het begon onwijs naar vis te stinken. Bleek dat in het busruim van haar tourbus, een fles vissaus was opengebroken! Van alles wat er moet gaan lekken, is vissaus wel het laatste wat je wilt. Ik kon niet meer slapen door de stank en hun afspoel lawaai dus opgestaan. Na het hostel ontbijt (bananen, een baguette en ei) naar het noorden gelopen richting the West Lake. Onderweg nog gepraat met een local over het verschil tussen Hanoi en Ho Chi Mihn. Mijn telefoon kreeg toen kuren waardoor ik af en toe niet kan typen. Hoop dat hij het nog ander helave maand kan volhouden!

De prijzen wat betreft eten in Hanoi zijn goedkoop maar ook weer niet mindblowing. In het noorden van Thailand en sommige delen van Laos was het nog goedkoper. Het was wel irritant rekenen met de ‘Dong’. Het gaat hier weer om een munt eenheid waarbij je bijvoorbeeld voor een grote fles water 10,000 moet betalen. Dat is dus weer miljoenen pinnen, haha. Cultuur detail van de dag: vissers die hun draad om een blik hadden gewikkeld en deze op straat hadden neergezet. Per visser stonden er dan 5 blikken op straat. Werd er gebeten, dan zou het blik gaan afwikkelen en geluid maken natuurlijk. An easy way to fish!

De volgende ochtend gepraat met de hostel staff met als resultaat een ongelimiteerde voorraad aan bananen en koffie en thee. Aardig doen en met ze op de foto gaan heeft zo zen voordelen, haha. Met Mihn en een groep random Belgen naar de markt geweest voor de lunch en souvenirs. Heb zelf eetstokjes gekocht ingelegd met parelmoer voor een euro. Die middag naar het gevangenis museum geweest in de stad waar zowel Vietnamese nationalisten en Amerikaanse piloten hebben vast gezeten. Nog uitgegleden op een natte houten trap maar gelukkig niets opengehaald. Die avond met Mihn een laatste drankje gedaan en van hem een wijze les gehad over mijn toekomstige werk. Advies over werk is altijd welkom, zelfs op vakantie. ;)

Op 20-07 zou Fleur aankomen. Ik had voor ons een mooi hotel geregeld (koste daar ook maar 20 euro per nacht) en na gezellig te hebben gedaan met de staff kreeg ik een upgrade. Het was echt leuk om Fleur weer te zien. Wij samen weer eens in een zuidoost Aziatisch land! Die ochtend bij gekletst over mijn reis en hoe het bij haar allemaal thuis gaat. Ik had een hele tour bedacht voor die dag. Eerst zijn we door het oude gedeelte gelopen, langs de markt (een hele gegrilde honden kop gespot!), egg coffee gedronken (vloeibare tiramisu – dit ga ik thuis ook namaken) en in de avond gegeten bij een luxer tentje met heerlijk authentiek Vietnamees eten. Onder andere heerlijke toetjes met aparte consistenties en smaken die wij beide niet konden plaatsen. Het was echt leuk om met Fleur zo enthousiast te zijn over het eten. Het was leuk om te zien dat het eten hier vaak wordt gecombineerd met een soort mix van slabladeren en kruiden (vooral munt en anijs-achtige smaken). Het eten is in Vietnam vooral heel licht door de rijst pannenkoekjes, garnalen, kip, groeten en kruiden. Zeker iets om ook af en toe in NL te maken (dus mam en pap, jullie boffen maar dan ik weer effe thuis kom wonen ;) ).

De volgende dag rustig aan gedaan in de ochtend, yoga lesje gevolgd (deze was wel pittig), typisch Vietnamees geluncht (gewokte noodles en noodle soep) en toen weer onszelf klaar gemaakt voor de Vespa scooter tour die we hadden geregeld (een of andere promotie actie dus extra goedkoop!). Mijn bestuurder reedt nogal gewaagd af en toe (zelfs tegen het verkeer in) maar het was leuk om de stad op een andere manier te bekijken. Langs de oude brug gereden, the West Lake, bij een straat tentje gegeten met onze personal scooter drivers, een karaoke bar bezocht (nog even een nummer van de Spice Girls gezongen.. want die kenden ze wel), en een drankje gedaan bij een bar met live muziek. Toen zoals beloofd een positieve recensie geplaatst op TripAdvisor voor deze tour. Het was ook echt aan te raden.

Op dinsdag 22-07, vroeg op want we hadden een Halong Bay tour geboekt voor drie dagen en twee nachten. De omgeving was heel erg mooi. Kleine dik begroeide eilandjes omringt met groen/blauwe zee. Deed me ook erg denken een kano tripje die ik ooit heb gedaan in Thailand. Boot was lang niet wat ons was beloofd maar wel vol gezelligheid waaronder een jaarclub uit Delft. We zijn gaan varen, zwemmen, hebben een grot bezocht, zijn gaan kanoën en hoog van de boot gesprongen (wat ons natuurlijk later verboden werd). De volgende dag ingepakt, simpel ontbijt gehad en toen naar Cap Ba gevaren. Daar zijn me met een busje naar het National Park gegaan. Flinke track gedaan de berg op maar natuurlijk met een prachtig uitzicht over de jungle als beloning. In de middag zijn we naar ons hotel gebracht op het eiland. We hadden het wel gezien met het standaard eten dat we kregen (loempia’s, friet, rijst, gebakken groeten – vooral veel ui, vis en gebakken morning glory). Ik had aan de eigenaar gevraagd of het avond eten het zelfde zou zijn. Uiteindelijk uitgenodigd om met de staff mee te eten aan het einde van de avond. Die middag nog naar een schattig strandje gegaan en daar met fleur goede ijskoffietjes gehad.

De 24e moesten we weer vroeg op omdat we met de bus weer werden opgehaald. Uiteindelijk eerst nog twee uur gewacht op de bus en de tour guide weigerde uitleg te geven. Later heb ik voor deze tour een kritische beoordeling geschreven want de kantjes werden er vanaf gelopen. Jammer hoe je dan vast zit aan zo’n tour en dan door alle teleurstelling of frustratie minder geniet van de omgeving. Sapa gingen we sowieso anders doen. Die dag nog lekker even bijgekomen in een mooi hotel met fitness ruimte en ontbijt met mooi uitzicht over de stad.

Op 25 juli weer terug verhuisd naar ons favoriete hotel, een massage gehaald (Fleur een voetmassage en ik een schouder en hoofdmassage), geshopt, een lekker typisch Vietnamees dessert geprobeerd (Ché) en rond zes uur was ik opeens erger verkouden geworden dus ik ging naar het hotel terwijl Fleur op zoek is gegaan naar een klerenmaker voor haar pak (want als je in Vietnam bent, hoort dat er een beetje bij).

De volgende dag bus tickets geregeld voor de nachtbus naar Sapa, spullen uitgezocht die mee moesten (gekozen om mijn grote backpack in het hotel te laten), naar het Army museum geweest in het centrum van Hanoi (en daar een pittige bui mee gemaakt), geshopt voor onszelf maar ook voor de kids in Sapa (kleurpennen en papier), wat eten ingeslagen voor de busreis en toen werden we opgehaald. De bus zelf was bizar: je had een stoel die helemaal plat kon, een dekentje, een nette wc, wifi en de hele bus was verlicht met rood en blauw neon licht. Er werd wel wat wild gereden..

Helaas niet heel goed geslapen in de bus maar we kwamen netjes op tijd aan in het dorpje. Het lag er nog stilletjes bij om 6 uur ‘s ochtends. We hadden afgesproken om Mini bij de katholieke kerk te ontmoeten. Na wat vertraging zijn we uiteindelijk gaan tracken met haar zus Giang. Onze backpack werd door haar man naar haar huisje op de berg gebracht. We zijn langs dorpjes gelopen (met kippen, varkentjes, koeien, etc), indigo plantages (als je het blad fijn wreef tussen je handen werd je huid blauw – Fleur was het test object ;) ), zelfs een wietplantage (andere soort dan die wij kennen –wordt gebruikt voor het maken van kleding), maïs velden, gif groene rijst velden en af en toe wat watervalletjes. Het was een pittige tocht van 3 ½ uur en het laatste kwartier ging het hard regenen waardoor het pad een grote modder zooi werd. De destijds heldere watervalletjes veranderde al snel in oranje/bruine modder stromen. Giang (nog steeds gekleed in traditionele klederdracht) woont in een houten huis tegen de berg aan met haar man en twee kinderen (3 en 10). Vaak heb je geen uitzicht omdat er mist hangt of een wolk. Het huis is eigenlijk meer een schuur. Er ligt geen vloer en het is een grote open ruimte met open vuur om op te koken. Het was in Sapa ook aanzienlijk kouder dus we vonden het wel fijn om even onszelf en de spullen te drogen bij het vuur. Beesten (eenden, kippen, geiten, etc.) omsingelde het huis en af en toe dwaalde er eentje per ongeluk het huis in. Ik moest die middag een smsje voor Giang voorlezen (al was het in het Vietnamees) omdat zij niet kon lezen. Zij is nooit naar school gegaan maar wilde dat wel graag voor haar zoon en dochter. Die waren allebij ook erg blij met onze kadotjes. Die middag een dutje gedaan, gezien hoe het traditionele haardracht in zen werk ging (en twee clips gekregen van Giang om het in Nederland ook zo te dragen), buiten in het ondergaande zonnetje gezeten en geluisterd naar de watervalletjes en de zingende volgentjes. Blijkbaar is het gebruikelijk om een vogeltje of twee in een kooi te hebben aan huis.

Het avond eten was heerlijk (bonen, tofu met tomaat, pompoen stoof, rijst) maar wel veel te zout. Ze koken hier zonder andere kruiden. In plaatst van olie hebben zij spek vet en dat is natuurlijk al vrij zout.. maar bij het eten moest ook nog een volle eetlepel.. (jammer van het eten..) Rond negen uur was het min of meer licht uit. Sliepen op een houten bed frame met een dun matrasje. Gelukkig was er een dikke deken (al was natuurlijk de vraag of deze ooit was gewassen). Bijzonder goed geslapen ondanks de kampeer situatie.

Om zes uur werden Fleur en ik uit bed gerookt omdat Oma bezig was met de voorbereidingen voor het ontbijt (koken doen ze op een laag tempo). We zijn toen zelf begonnen met het bakken van American pancakes (hadden alle ingrediënten daarvoor mee genomen en dachten dat het bij de kids wel in de smaak zou vallen). De familie heeft er helaas niet veel van gegeten en wij werden om negen uur weer uitgenodigd om mee te eten met hun ontbijt. Toen om half elf de berg af gegaan met spullen en al. Het was een makkelijkere track dan de vorige dag en vooral ook heel mooi want het weer klaarde op. Hierdoor werden de rijst velden nog gif groener en kwamen er allemaal vlinders tevoorschijn. Fleur heeft met haar super camera hele mooie foto’s kunnen maken. Aangekomen in een dorpje hebben we een brommer rit terug naar Sapa weten te regelen. Onderweg zagen we buffelo’s die in de goot in de modder lagen af te koelen, nog een aantal watervallen die standaard over de weg heen liepen en natuurlijk nog meer prachtige heuvels bedekt met rijstvelden. We kregen ook nog een lekke band na de eerste tien minuten maar dat was al snel gerepareerd.

Eenmaal aangekomen in het dorp voelde we ons net als twee gerookte modderige varkentjes. Onszelf getrakteerd op een suite waar we lekker konden douchen en relaxen met prachtig uitzicht over het dorpje. Het was erg mooi om te zien hoe de bergen omhelst werden door de wolken terwijl er dan net een zonnetje tevoorschijn kwam.

De volgende dag zijn we na het ontbijt in het dorpje opzoek gegaan naar een brommer die we wilde huren voor een aantal uur. We zijn echt een groot stuk gaan toeren die dag door de bergen. Overal was het super groen, er waren bonen plantages en dekens met pompoen gewas. De geuren deden me denken aan Drenthe rondom de herfst. We moesten nog even schuilen voor een bui bij een fruit kraampje. Daar hebben we een lekker nieuw soort fruit gekocht en gedoopt tot pappels –peer appels.

Onderweg nog een naakt jongetje van 3 gezien die de laarzen van zijn vader aan had. Zijn beide beetjes waren even lang als de laarzen en hij liep als een marsmannetje om zijn huis heen, heel schattig. Ondanks de wolken en de koele temperatuur toch nog flink me neus verbrand die dag, haha. Op de markt nog even wat nieuwe dingen uitgeprobeerd bijvoorbeeld een heerlijke kaneel/sesam donut. Na de lunch nog een laatste korte tour gedaan en deze keer een random afslag genomen. We kwamen boven op een berg uit met uitzicht over een vallei. Wat waren we hoog en wat was het toch onrealistisch mooi! Helaas konden we niet langer blijven want onze nachtbus zou rond vijven vertrekken. De busreis van die nacht was ook niet ideaal maar ik was minder misselijk dan in de vorige. Raar want ik ben nooit wagenziek geweest maar nu dus blijkbaar wel gevoeliger voor geworden. Great, haha.

De 29e kwamen we om vier uur ‘s nachts aan in Hanoi. Konden nog niet onze hotelkamer in dus in de meeting room van ons oude hotel geslapen (Fleur op twee stoelen en ik op de grond) tot iemand uitcheckte. Toen in die kamer geslapen totdat we minder moe waren en we met de tassen naar het andere hotel konden. Zijn die dag na onze heerlijk westerse muesli ontbijt weer naar de yoga gegaan. Les viel een beetje tegen waardoor er een voucher kregen voor nog een gratis les. Fleur moest daarna terug naar het hotel omdat haar pak zou komen. Er was een hoop mis en ze heeft wel 30 min met tekeningen, handgebaren en vertaal hulp van de staff moeten uitleggen hoe ze het anders wilde (meer getailleerd onderandere).

Hoog tijd om daarna even gezellig bij te komen met een vijfsterren cocktail aan the West Lake bij zonsondergang ;). Besloten om deze luxe door te zetten en weer uitgebreid uit eten te gaan bij een van de betere Vietnamese restaurants in town. Kregen onderweg nog een gratis shotje rijstewijn van een man die met een grote groep aan het dineren was bij een straat tentje en Fleur later nog een gratis ijsje van een winkellier toen ik water ging halen bij een supermarktje. We vinden de Vietnamese sowieso een aardig volk. Ze menen het ook echt. Ze zijn oprecht aardig en geïnteresseerd.

We hadden in het restaurant weer allemaal leuke dingen besteld om te proberen: rijst gelatine ballen geserveerd met een pindadip sausje, rijstpapier die je zelf vulde met garnalen/krab mix, taugé, komkommer, noodles, kruiden en een zoetig sausje, mango seafood salade, een soort half gefrituurd poffertjes (van wat wij vermoede rijstebloem, ei, tumeric powder, garnalen en bosui was) ook met weer kruiden en een apart sausje. Al met al, het was weer heerlijk! :D

Op 31 juli zijn we weer terug verhuisd naar het Legacy hotel en toen rond gaan lopen door de stad. Geluncht in een Vietnamees straat tentje uiteraard en weer een heerlijk koffie tentje gevonden. Deze keer ijskoffie met yoghurt en cosos gehad! Weer combinaties to die for. Fleur wilde nog een full body massage halen voordat ze weer terug moest naar Nederland. Ik vond het iets te duur dus ben om de hoek naar een zaakje gegaan voor een manicure. Toen snel naar het hotel om weer het vermaakte pak te passen. Fleur maakte zich wel zorgen want de tijd begon te dringen. Gelukkig paste het veel beter en was de voering ook echt knalroze ipv rood. Toch nog naar een yoga les gegaan en daar een quinoa salade gedeeld met gratis oatmeal/pinda/chia zaad koekjes. Deze zaak maakte veels te veellekkere dingen. Het rook er altijd naar vers gebakken koekjes of taart… :P We hadden nog wel zin in wat meer eten dus nog een leuk straat BBQ tentje gevonden vlak bij het hotel. Wisten niet echt wat we bestelde maar dat was het idee. Uiteindelijk kippen maag gegeten (wat trouwens gewoon prima te eten is los van de kraakbeenachtige structuur) en helaas was onze kippenpoot bestelling mislukt. Wilde echte poten eten. Dus niet de poten die wij kennen in Nederland. Dat zijn eerder kippen kuiten vinden wij, haha. Was een leuke laatste avond.

Toen was het al weer 1 augustus! Tijd voor Fleur om terug naar te vliegen en voor mij om richting Indo te gaan via Singapore om daar dan Linda te ontmoeten. Ik vond het leuk om met Fleur langere tijd op stap te zijn in Azië. Ten eerste omdat we elkaar in Nederland niet dagen achter elkaar kunnen zien (je leert elkaar weer beter kennen met zo’n reis) en ten tweede omdat Azië voor ons toch een soort thuis is. Veel voelt bekend/vertrouwd. Het is leuk om dat met haar te delen want zij snapt precies wat ik bedoel. Er zijn al plannen in de maak voor een nieuwe vakantie en deze keer met ouders erbij! :D

Mijn conclusie over Vietnam: het lijkt me vet om de rest van het land ook nog eens te bezoeken. Het noorden is zeker aan te raden qua landschap (divers genoeg). Het is een land met geld gieren en ook weer hele gulle mensen. De meeste zijn iig heel behulpzaam en oprecht aardig. Zolang jij open bent en hun benaderd met een lach, krijg je ook nog vaak van alles gratis(wat wil een backpacker nog meer!?). Er heerst een gezellige straat cultuur in dit land (vooral Hanoi heeft veel charme), uitgaan kan tot een uurtje of een, er zijn genoeg hostels gevuld met backpackers, rondreizen is heel makkelijk (veel tours, bussen en treinreis mogelijkheden), men spreekt hier gewoon Engels (gebrekkig maar toch), het straat eten is lekker al is het niet heel divers qua smaken en het is natuurlijk lekker goedkoop. Need I say more ;)