Thailand en China (9 t/m 27 juni) - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu Thailand en China (9 t/m 27 juni) - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu

Thailand en China (9 t/m 27 juni)

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

01 Juli 2014 | Thailand, Koh Tao

Hej iedereen, ik zal jullie weer even op de hoogte brengen van wat ik allemaal de laatste weken heb gedaan in zowel Thailand (voornamelijk met Renate – Allseas collega en nieuwe vriendin) als China (met Daniel). Hebben jullie ook weer entertainment voor maandag. ;) Het is nogal wat! (A)
Ik was gebleven bij 9 juni ongeveer, haha. Renate was toen nog bezig met haar duikcursus. Ik had mijn huiswerk (jaja, duik huiswerk) al ingeleverd en had dus officieel mijn Advanced dive course afgerond. Ik heb daarna lekker rustig aan gedaan en nog een paar gezellige etentjes gehad met Renate haar duik groepje. Onder andere boven op een van de eiland bergen dus met een prachtig uitzicht op zee. Met dank aan een tip van een duikinstructeur die ik had ontmoet bij de Boeddha bar vlak naast onze duikschool en kamer.
Renate had gelukkig ook nog een dagje vrij dus wij beide: in de zon gebakken, in de zee gezwommen (en onszelf heus waar beide open weten te halen aan het zelfde stuk koraal), reuze garnalen gegeten bij een Thais tentje van een fransman en die avond zijn we naar het zogeheten Castle party gegaan. Een keer per maand wordt er op het eiland een groter feest gegeven in een tent dat dus lijkt op een kasteel (ik snap het ook niet). Renate en ik hebben nog even een dansje kunnen doen op onze laatste avond op Koh Tao. Mocht ook wel want het is dus geen uitgaans eiland. Je bent er echt om te duiken en dus vroeg in de zee te dobberen.
We moesten op 10 juni verder naar het volgende eiland: Koh Phangan. Helaas hadden we een stressvolle ochtend: de agency, waar we onze tickets hadden gekocht voor de veerboot, had ons niet op de lijst gezet dus mochten we officieel niet mee! :/ Gelukkig mochten we van de vrouw bij de pier nog steeds mee.. al was ze wel een onwijze bitch (en dit was ik niet gewend van een Thaise). In de volgepropte boot, vol mensen van onze leeftijd, was het een meisje gelukt om in slaap te vallen en op mijn been te kwijlen... We waren net sardientjes dus ik kon ook geen kant op… maar vanaf dat moment ging het weer de goede kant op. Eenmaal aangekomen in het hostel, bleek dat de wc gewoon doortrok en we warm water hadden (echt een luxe)! In dit hostel hadden ze echt goed eten (zowel westers, fusion als thais) dus Renate en ik hebben die middag daar gegeten, op het strand gelegen en ik ben de zeer ondiepe zee afgesnorkeld en teleurgesteld door de hoeveelheid kale stenen en zeekomkommers, haha. Beide zijn we op het strand nog gebeten door standvliegjes. Het leek niet zo erg te zijn maar het is best uit de hand gelopen met die beten – leek wel alsof ik waterpokken had op mijn rechter been! Nu pas.. twee weken later, zijn ze weg aan het trekken. Uit mijn research en Renate haar research bleek dat die beestjes ook eieren kunnen leggen in die beten.. en omg… om nerveus van te worden.
Renate en ik wilde dit eiland wel even beter verkennen dus hebben we samen een scooter gehuurd. Renate had meer scooter rijervaring als ik, dus zij mocht mij rondrijden. ;) We zijn de hele dag opstap geweest. We hebben: drie stranden bezocht, gesnorkeld bij een duik locatie (echt heel mooi), gegeten bij een goedkoop thais tentje naast een olifanten boerderij, neon party shirtjes gekocht (die van mij is oranje gelijk ook handig voor het WK), neon verf (hoort ook bij de fullmoon party), we zijn naar de Marco geweest (kookneiging) en waren pas in de avond weer terug! Was echt een super dagje! :D
De volgende dag was het weer minder dus rustig aan gedaan en de hostels geregeld voor in BKK. In de avond waren Renate en ik nog best lang bezig geweest met elkaar onderschilderen (ik mag trots zijn op mijn kunstwerken van die avond). In een open truck gepropt met een tal van andere jongere hostel mensen die zich totaal niet wisten te gedragen (uit de truck hangen, erop klimmen terwijl we 80 reden met scherpe bochten en heuvels…). Ik ben iig blij dat niemand is overleden die rit naar het strand. Op het strand van de fullmoon met Renate rondgelopen en gekeken wat voor gekte er aan de gang was. Veel verschillende soorten muziek en het was leuk om te zien dat iedereen in neon kleuren aan het feesten was. Ik heb nog even snel wat paaldans moves gedaan al ging dat wel moeizaam met de slecht geankerde stalen constructie. Was meer gemaakt om jezelf op te trekken dan iets anders, haha. Het was ook om te zien hoe de zee een openbare wc werd. Wij blij dat we niet aan deze kant van het eiland zaten. :P Renate werd die nacht niet zo lekker dus waren bijtijds terug gegaan. Moesten de volgende ochtend ook weer door naar BKK omdat Renate de 14e al weer terug naar Nederland moest.
Gelukkig waren we met de snelle catamaran en waren we binnen no time weer op het vaste land. Terug naar BKK gevolgen met ‘Nok Air’ (het logo is de snavel van een kip.. no joke) en alles liep verder soepeltjes. Was wel weer een volledig dagje reizen. Maar omdat het Renate haar laatste avond was, zijn we toch nog een Skybar op weten te komen van het Hilton (zij met slippers) voor een goed drankje met uitzicht over de Chao Praya. Die nacht was er ook de eerste WK wedstrijd te zien. Ik ben opgebleven tot vijf uur om te genieten van de pracht wedstrijd tegen Spanje. Miste NL wel een beetje want ik kon me goed voorstellen (ook door alle berichten die ik kreeg) dat iedereen op straat in het oranje uit zen dak ging.
Op 14 juni nog ontbeten met Renate voordat ze de taxi moest pakken naar het vliegveld. Was echt super gezellig om met haar naar de eilanden te zijn geweest en vond het weer apart om opeens weer even alleen te zijn. Die dag nog even bijgeslapen en toen besloten even te gaan shoppen in de stad (BKK stikt van de mega shopping malls). Heb zowel leuke dingen gekocht (jurkje, bikini, etc) als nuttige dingen (bh, crème voor me zandvliegjes attack, etc). Toen terug gelopen naar het hostel (toch weer anderhalf uur over gedaan) en onderweg lekker cheap streetfood gegeten aan een plastic tafeltje op een plastik krukje van gekleurde pastik bordjes. Awesome. :)
De volgende dag had ik afgesproken met Panu om te brunchen (een vroegere klasgenoot van mij toen ik nog in Thailand op de internationale school zat). Ik werd getrakteerd op een top brunch bij een hip Frans tentje vlak bij mijn hostel. Die middag rond de stad gelopen en toen ontdekt dat mijn vlucht van die nacht naar Beijing was gecancelled > stress. Ik had geen mail ontvangen of iets dus tegen de tijd dat ik dat had gefixt (nieuwe vlucht voor de volgende dag, verblijf, ticket uitprinten, etc) was het al later op de avond en was ik dus super chagrijnig. Gelukkig nog gezellig kunnen eten bij de Indiër met een meisje uit het hostel die ook nog niet aan eten toe was gekomen en verder die nacht maar rustig aan gedaan. Had de kamer even voor mezelf dus lkkr met speakertjes muziek geluisterd.
Op 16 juni in de ochtend een taxi gepakt (die vent kon echt niet rijden) naar het vliegveld. Mijn laatste 20 baht (50 euro cent) opgemaakt aan één banaan terwijl ik op de markt een tros zou kunnen krijgen voor het zelfde geld. Ik ben die dag maar aan een boek begonnen die Renate mij had mee gegeven omdat zij het al uit had. Omdat ik niet te duur uit wilde zijn en het late boeken van de vlucht door het drama, moest ik overstappen in Maleisië (omweg…). Dat vliegveld werd verbouwd waardoor ik alleen maar kon avond eten met McDonald’s. Gelukkig een gratis menu gehad door de chaos (omdat iedereen daar dus moest eten). Ik was ook blij om eenmaal aangekomen in China door de douane heen te komen zonder probleem. Ze hebben namelijk altijd nog het recht om je toegang te weigeren ondanks je visum. Ik heb de Lonely Planet boeken niet nodig gehad tot nu toe. China is echt een lastiger land wat betreft taal dus even vragen om de weg is eigenlijk zinloos. Ik heb mezelf met dank aan dat boek en handen en voeten naar het hotel gekregen om 3 uur ’s nachts. Heerlijk uitgeslapen de volgende dag en zat net aan mijn ontbijt toen ik Daan in de lobby hoorde uitleggen aan de receptioniste dat ik er al was. Het was heel fijn en grappig om hem weer te zien, samen in een bizar land, in een zeer chinees getint hotel in een mega stad.
Die dag ons deel van de stad ontdekt (ons deel omdat het zo idioot groot is daar) en ik heb mijn eerste Peking eend gegeten! We zijn cocktails gaan drinken in verschillende barretjes en uiteindelijk ook aangesloten bij een groep architect studenten die hun laatste avond in Beijing vierden. We zijn nog even naar een chinees eet tentje geweest voor een laatst biertje. Daar waren er een driestel chinezen vol aan het bier en ze vroegen ons om erbij te komen. Het is gebruikelijk (volgens Daan) dat als men proost met een glas bier, die vervolgens helemaal opgedronken moet worden. Nou de chinezen waren al aardig teut en wij ook dus op een gegeven moment was ik er wel klaar mee, haha. Wel heel aardig want ze gingen komkommer salade bestellen en ze bleven maar bier uit de koelkast halen. Ze wilde ook absoluut niet dat wij meer betaalden. Ow en goed om op te merken: ze spraken geen Engels. Dus met handen en voeten hadden we een soort van gesprek. We moesten natuurlijk ook heel vaak op de foto en een chinees was duidelijk erg op me gesteld. Het was iig hilarisch om zo onze eerste avond door te brengen.
De volgende dag lang rond gelopen rondom het plein dat ter ere van Mao Zedong en rond de tuinen gedwaald van de Forbidden city. Avond gegeten bij een chinees tentje waar ze heerlijke gebakken aubergine met boontjes hadden. In het hostel nog NL-Australie gekeken (en we waren de enige) want we hadden geen zin om de stad door te moeten naar een kroeg. Het was ons namelijk al duidelijk geworden dat het echte bijna ONMOGELIJK was een taxi te regelen in Beijing. Er zijn er veel maar ze zijn of vol of ze hebben geen zin om voor je te stoppen. We hebben soms wel 45 min aan de kant gestaan zonder succes.
Wat ons tot nu toe is opgevallen aan China: men roggeld keihard en spuugt op de grond (elke grond, dus ook op de marmeren vloeren van stations.. en owja ik heb zelfs al spuug op me voet gehad van iemand die mij niet zag lopen!!wtf), Chinese mannen zijn vaak erg luidruchtig (ook al zitten ze in een verder vrij rustig restaurant), het eten wordt geslurpt, mensen hangen met hun hoofd boven hun eten (er bijna in zelfs.. maja noedels eten met stokjes? Zit ook weer logica achter :P), Engels kunnen ze niet, men loopt eeuwig te toeteren op de wegen zonder echte redenen, de taxi chauffeurs kunnen niet stabiel hun gaspedaal inhouden (echt vermoeiend voor je nek…), mensen dringen soms zonder schaamte voor EN er staan in veel steden gebouwen waarvan de onderste helft modern is en de bovenste helft opeens tempelachtig (loopt totaal niet in elkaar over).
Donderdag 19 juni zijn we maar alvast kaartjes gaan halen voor onze treinreis naar Xi’an. Renate had ons geadviseerd om daar vroeg bij te zijn. We wisten dat het wel even lopen was, maar hadden niet gerekend op anderhalf uur. Omdat we geen taxi konden aanhouden (aaarrgg) zijn we ook nog helemaal het centrum in gelopen naar de Bell and Drum Tower. Totaal die dag 24,1km gelopen! Die avond heerlijk gaan hotpotten (groeten en gehakt balletjes naar keuze koken in een soort bouillon geserveerd met een pinda-soya sausje).
Helaas niet heel lang geslapen want we hadden ons bij een hostel in de buurt opgegeven voor een Great Wall tour. Om 7 uur moesten we ons melden en rond half elf waren we aangekomen bij een van de gerestaureerde delen van de muur. Het was prachtig weer en dat viel nog eens extra op omdat Daan en ik de smok van Beijing al gewend waren. Soms kan je niet eens zien wat voor weer het is.. We zijn samen van punt 13 t/m 23 geklommen. Daar hielt de muur ook echt op. Het was best zwaar maar het uitzicht op de muur en de omliggende bergen was prachtig. Toen met de tour groep geluncht en een tip gekregen over een Chinese offline vertaal app (heel handig). Die avond nog bij het hostel gegeten en een drankje gedaan. Uitgaan ging niet door ivm het taxi drama van deze stad.
De volgende dag hadden we in de Lonely Planet gelezen dat er een buiten zwembad ten zuiden van the Summer Palace lag. Dus een taxi weten te regelen en zijn helemaal langs het meer van het paleis gelopen. Echt jammer van die smok want alles ziet er daardoor minder fris uit. Daarnaast kan je ook minder goed zien wat er zich aan het andere kant van het meer bevind. Het zwembad was prima maar wij waren de enige buitenlanders natuurlijk. Voelde me wat bekeken als enige in bikini en het viel ons op dat er totaal voor misschien 100m2 zwembad 12 badmeesters waren.. Ik zou de zwemkunsten van Chinezen ook niet vertrouwen. ;) In de avond wilden we perse naar het uitgaansdeel van de stad proberen te komen dus een soort glazen brommer taxi gepakt. In het idiote verkeer voel je je dan wel wat kwetsbaar. Twee clubs bezocht (erg prijzig, optreden van danseressen gezien, meer gezien worden dan plezier hebben daar) en toen nog een drankje gedaan bij een Belgische bier tent.
De volgende dag een super snelle trein gepakt naar Xi’an (308 km/u!). Was toch nog wel een dag trip dus eenmaal aangekomen bij ons hostel wat binnen de oude stadmuren van de stad lag, nog even snel een rondje in de buurt gelopen. Het was echt opmerkelijk warmer dan in Beijing.
De volgende dag zijn we de stad gaan ontdekken, we hebben in de zon gelegen in het revolutionary park, trein tickets geregeld, boekje gelezen en langs de drum tower van deze stad gelopen die zeer overbelicht was. Zo erg zelfs, dat zwermen vogels daar insecten aan het vangen waren. Die nacht nog voetbal gekeken (NL-Chili) in een straat vol met barretjes. Voor het eerste ook contact gehad met anderen toeristen (erg jonge verwende Amerikanen die op schoolreis waren).
De volgende ochtend voor maar 5Y ontbeten en op eigen houtje naar het terracotta leger gegaan. Er was ons via het hostel een tour aangeboden voor 350Y maar wij hebben het gedaan voor 90Y. Overwinning van de dag, vonden we zelf. We konden binnen no time dus bussen vinden die er heen reden, konden ook studenten korting fixen waardoor de entree prijs naar benden ging met 50% en konden ook weer makkelijk terug met dezelfde bussen. Het terracotta leger was erg indrukwekkend om te zien maar niet een bezienswaardigheid waar je uren rond kan lopen. Daan gaat voor mij een klein beeldje mee nemen naar Nederland. Wel leuk om iets te hebben wat mij aan deze reis herinnerd! Die avond zijn we in de moslimbuurt gaan eten (al was niet bepaald duidelijk waar dat begon en eindigde). We hebben ook een Chinese voetmassage gehad (erg hard maar wel goed). Nog even voor Daan naar de Mac gelopen bij het station en ons daar verbaast over de hoeveelheid half naakte slapende Chinezen op de stoelen en tafels. Die dag wel 25,8 km gelopen!
De volgende dag ontbeten (heerlijke noedels bij de chinees), potje gepoold (doe ik nooit en toch 1-1 gespeeld - trots), met onze zooi naar het station gelopen om de soft sleeper trein (15 uur) te pakken naar Shanghai. Prima bunkbeds en ik heb me vermaakt met deze blog schrijven en muziek luisteren. Wel slecht geslapen die nacht door onder andere een coupe medereiziger die met geluid films aan het kijken was.
Op 26 juni waren al vroeg in de ochtend aangekomen in Shanghai. En zoals voorspeld regende het> maar ook niet te zuinig. Het hotel wat Daan had geboekt was erg lux en lag ook vlak naast de rivier. We zijn die middag langs the Bund gaan lopen en we waren onder de indruk van de hoeveelheid skyscrappers. Omdat het zulk slecht weer was, waren sommige toppen niet eens goed te zien. We hadden ook die middag geluncht bij een tentje waar de spareribs ook echt smaakte naar de Nederlandse Chinees (zoete gember saus). Echt wel heel grappig. We zijn na het regelen van een betere kwaliteit stadskaart naar the People’s Square gelopen en door een shopping street van Shanghai. We vinden beide dat deze stad veel minder Chinees is. Het is modernen er veel meer westers. Ik had je geloofd als je mij had verteld dat we in Singapore waren… We zijn door Phill getipt over een studenten kroeg waar we die avond heen zijn gegaan. Het was er gezelliger dan ik had verwacht voor de donderdag avond en de drankjes waren ook goed geprijst. Aardige studenten en werkende jongere tegengekomen die mij wat Chinees hebben geleerd. Daan had ook een groep gevonden waarmee hij ging tafelvoetballen. Gelukkig waren de taxi’s in deze stad wel te regelen.
De volgende dag (27-06) zijn we naar het Financial Centre gelopen wat aan de andere kant van de rivier ligt. Om daar te komen hebben we de toeristen route genomen: gereden in een monorail door een gekleurde lichtshow tunnel. Zo spectaculair vond ik het niet. Doe mij dan maar het Tikibad, haha. We wilde het 474 m hoge SWFC op die middag allemaal het was weer slecht weer dus er was volgens de caissière niets te zien. We zijn toen, weer op Phill zijn aanraden, naar de (zwarte) markt geweest ondergronds bij de metro. Daan heeft hier schoenen gekocht van Diesel voor 15 euro (denk alleen niet dat ze het lang zullen uithouden, haha). We zijn toen met de metro terug gegaan naar de Skyscraper want het was intussen donker geworden en het was opgeklaard. Toch nog de toren opgegaan al was het best prijzig voor Chinese begrippen. Binnen één minuut waren we op de 100e verdieping. Je voelde gewoon de druk in je oren veranderen op weg naar boven. We keken uit over heel Shanghai. Zo mooi om alle gebouwen verlicht te zien! Nog nooit zo hoog geweest!
Maar met mij gaat het dus prima, zoals jullie kunnen lezen. Genoeg te doen en ik heb nog geen voedselvergiftiging gehad, haha. Ik mis NL soms wel maar dan vooral jullie en een kopje thee met melk! Verder zou ik daar nu niets te doen hebben dus ik blijf nog maar even. ;) Zit al bijna op de helft van mij reis!!

  • 03 Juli 2014 - 15:01

    Klazien:

    Ha Stephanie!!
    Leuk om je blog te lezen, vooral nu Daan er ook in voor komt natuurlijk!
    Doe hem de hartelijke groeten en veel succes met de Chinezen.
    Jullie lopen wat af daar.
    Have fun, enjoy.
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal!
    Liefs, Klazien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 8777

Voorgaande reizen:

13 April 2014 - 15 September 2014

Vlucht details

Landen bezocht: