Sydney en BKK - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu Sydney en BKK - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stephanie Groot - WaarBenJij.nu

Sydney en BKK

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

15 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Het is mij net duidelijk geworden dat ik een halve maand achterloop… Dus tijd voor een uitgebreide update! Ik heb al wel foto’s erop gezet van mijn tripje tot Thailand ongeveer. Blijkbaar moeten er eerst weer meer af voor ik foto's erop kan zetten. Heel suf.

In Sydney heb ik Chris leren kennen, een Brit die daar af en toe werkt en al langere tijd verblijft in de Hump (het hostel waar ik zat). Ik had namelijk na mijn dierentuin dag geen zin om nog eten te koken en in de keuken was het ook nog eens mega druk. Ik riep dus om in die keuken dat als men eten over had, ik het graag zou willen kopen. En daar kwam Chris dus aanzetten met een gehakt creatie. Had hem beloofd om de volgende dag voor hem te koken (his choice in food) dus het werd Indiase curry! Die avond nog uitgegaan op geleende schoenen want slippers voldeden toch niet om een club binnen te komen.

De volgende dag maar gelijk nieuwe schoenen gekocht van een tientje. Ik ben ook tijdens mijn reis in Sydney naar Watsons Bay gegaan. Op internet heb je dan van die coastal walks maar ik besloot deze zelf te gaan doen want dan is het lekker goedkoop. Mooi stukje Sydney (ongveer 20 min per veerboot) met grote cliffs, pelikanen, en ook hier (!!) vreselijk koffie. Het was wel koud dus liep in me lange broek, trui en knal roze jack over het stuk coastline. Eenmaal terug in het hostel was er een gratis BBQ (heel simpel maar prima). Had in tussen af en toe wat mensen gezien en mezelf voorgesteld. Tijdens de BBQ hoorde ik iemand iets benoemen over vuurwerk in Darling Harbour elke zaterdag avond. Na wat google werk een leuke groep bij elkaar gekregen om met mij daarheen te gaan. Gevolgd door goedkope drank halen en opdrinken in ‘the blue room’ en daarna uit met het hostel. De mannen gingen uitgebreid zinnen in de trein en gek doen op staat wat resulteerde in het niet binnen komen in twee pubs. Gelukkig konden we nog wel ergens naar binnen waar de muziek goed was en de live band die een tijdje speelde ook (al ben ik daar meestal geen fan van tijdens het uitgaan).

Zondag ben ik met een van de hostel gangers (Philip) naar Manly Beach gegaan (30 min met de veerboot). Daar wilde we een tandemfiets huren (leek ons vet en levengevaarlijk) maar helaas waren die allemaal bezet of kapot. Gaan mountainbiken samen. Phil moest een bepaald pad in wat leiden naar een leuk strandje maar we moesten we wel trappen op en af door de bush met fiets op de nek.. Echt een schitterend uitzicht aan de top van een heuvel dus dat was ons vermoeiende fiets tochtje wel waard. In de avond zijn we naar Captain America geweest in het grootste IMAX theater van de wereld. Dat moesten we natuurlijk mee maken. Ik was al bezig met mijn mooie weer planning dus had al aangekondigd aan wat hostel maatjes dat ik maandag naar Bondi wilde. Ook nog die avond een kangaroo patty gegeten! Blijkt voedzamer en vetarmer dan een runder patty. Ik vond het prima. Iets zoeter wel van smaak.

Uiteindelijk dus met Phil, Holly, Josh en Paul op stap geweest en vanaf Clovelly twee uur gelopen langs de kust naar Bondi. Het was Josh zijn laatste avond dus we zijn naar the Sugarmill gegaan voor een ten dollar steak. Er was een pubquiz dus die konden wij als groep niet afslaan. De ‘Humptitties’ zijn uiteindelijk tweede geworden met als prijs 50 dollar wat op is gegaan aan toetjes en bier. Waaronder een overheerlijke warme pudding met butterscotch saus. Dinsdag ben ik naar de vismarkt gegaan ten Westen van Sydney en daarna Holly ontmoet in China Town. Lekker met haar rondgelopen en met ijsjes in de zon gechilld.

Woensdag heb ik mijn Chinese visum op kunnen halen (halleluja!!) en ben ik weer opstap gegaan met Holly, Paul en hun nieuwe roommate Blaze (ja, zo heet hij echt). We wilde wel naar Palm Beach maar hadden de afstand onderschat dus we konden die middag alleen even rondlopen en opzoek naar een tentje om wat te eten. Het was daar erg mooi maar onwijs uitgestorven zonder duidelijke reden. Bijna alle eet tentjes waren dicht! Terecht gekomen bij een echt restaurant dus daar maar het goedkoopste besteld, een hele lekkere burger. Nog op de kamer die avond peren cider gedronken en Moscatto met die groep. Nog even de stad in maar was niet boeiend. Vooral de andere hostel mensen die uit waren die avond waren vaag.

De hele week had ik een asociale kamer genoot (oud en uit zuid Afrika) die elke dag om 21:30 ging slapen en om 5 uur op moest. Ik ben geen enkele nacht met licht naar bed gegaan. Ben ook altijd de laatste geweest terwijl ik echt ook avonden om elf uur in bed lag… Gelukkig was er nog kamer 204 die mij hebben geadopteerd!

Donderdag was al weer mijn laatste dag. Als een soort afscheid ontbijt van mij en Holly zijn we op het idee gekomen om samen te ontbijten met de groep. Hebben dus met een aantal boodschappen gedaan en ik heb de jongens geleerd hoe ze pannenkoeken moesten bakken! Een deel van kamer 204 moest die nacht werken dus hun hebben we ontbijt op bed gebracht. Wat zijn we toch weer lief. Daarna zijn we opzoek gegaan naar een skybar, zonder succes. Wel bij Cafe Sydney lekkere (jaja, de eerste goede in ausi) koffie gedronken met ‘the decadent four’ zoals ik ons toen noemde. Ik had iedereen verteld over het fantastische foodcourt in Westfields mall. Dus heb iedereen daar naar toe gelokt en een heerlijk, zware steak sandwich gegeten met gebakken balsamico uien. Yum! Toppunt van de dag: Het was zo schattig dat iedereen (maatjes uit kamer 204) mij kwam uitzwaaien die middag toen ik met de bus naar het vliegveld moest. Het was echt hartverwarmend dat ze op straat stonden te wachten met mij op mijn te late bus.

Goede Emirates vlucht gehad! Het was veel warmer dan normaal, ik heb de film ‘Last Vegas’ gekeken, paar afleveringen Big Bang Theory gekeken en ongeveer 4 uur geslapen van de 8. Ik vond het wel raar om weer naar Thailand te vliegen. Het voelde als een soort thuiskomen.. maar dan dat je alsnog geen idee hebt over waar je terecht komt. Het hostel vinden ging wel redelijk (had ook een taxi gedeeld met een andere reis chick om kosten te drukken). Ik zat op een kamer met 4 maar had deze voor mezelf! :D Hostel was een soort nieuwe verblijf opgebouwd uit opgestapelde, felgekleurde containers. Maar jeetje, wat een hitte! Was zo wakker van de reis en de warmte dat ik maar ben gaan skypen en appen in het midden van de nacht om iedereen te laten weten dat ik goed was aangekomen.

Vrijdag (09-05) heb ik Gerrie (oud lerares van Fleur en vriendin van mijn moeder) ontmoet in Foodland. We zijn daar even boodschappen gaan doen en hebben daar in de foodcourt wat gegeten. Ik moest natuurlijk aan de chicken cashewnoten (mijn favoriet als kind). Vervolgens zijn we naar Gerrie haar huisje gegaan wat vlak naast Nichada ligt (internationale community met een grote muur er omheen). Eigenlijk de hele middag bij haar op het terras gezeten en in de avond heb ik gnocchi voor haar gemaakt. Ik ben deze hitte echt niet meer gewend. Het lijkt soms alsof er een kraan aan staat op me hoofd (met name me neus en bovenop me wangen)! Ik ben benieuwd of hier aan te wennen is, haha. Vond het ook zo mooi om weer salamanders te zien rondlopen en heb al weer mijn eerste dikke kakkerlak gespot.

Zaterdag had ik wat darm klachten dus wat meer geslapen en Gerrie en ik zijn even naar een shopping mall geweest om de hoek. Zondag ging het weer stukken beter dus met haar naar Chatuchak geweest (een grote verzameling van winkeltjes en ook een soort van markt) en een kleinere tempel. Daar mijn eerste watermelon shake gehad! Dat heb ik zo gemist hier. Alles eigenlijk qua smaken. Het fruit is hier drie keer zo lekker als in Nederland. Denk daarbij aan de lychees, ananas, mangos, bananen (die binnen een dag van groen naar geel gaan) en mijn snack van vroeger: groene mango. Die middag ben ik Nichada binnen gelopen (onopvallend langs de bewaking want eigenlijk mag je niet zomaar naar binnen) en direct naar het 50m zwembad gelopen. Deze kon ik ook in via de kerk (het hek stond open). Je mag daar ook niet zwemmen zonder membership kaart. Maar gelukkig kon ik gewoon doorlopen en daar een duik nemen. Grappig om weer in een zwembad te duiken waarvan het water zo warm is! Vervolgens ook weer onopvallend langs de bewaking van de internationale school gelopen. Heb gewoon gedaan alsof ik daar thuis hoorde, haha. Weten zij veel. Rondje school gedaan wat natuurlijk allemaal herinneringen naar boven haalde. Nog even in een paal gehangen (er was een nieuw speeltuinonderdeel naast de atletiekbaan geplaatst) en nog even gebasketbald. Ik kon het toen niet en nu ook niet veel beter, haha. In de avond heerlijk thais gaan eten bij een tentje aan de Chao Phraya River.

Maandag ben ik met Gerrie naar Wat Pho gegaan in het centrum van Bangkok (de grootste en oudste). Prachtige tempel met een goude, liggende Boeddha (50m lang ongv). Gegeten aan de rivier en natuurlijk verder alles besteld wat ik een tijd niet had gegeten. Lekkerste tot nu toe: green bean salade, pomelo salade, gewokte groenten, fried rice en phad thai noodels.

Dinsdag ben ik met Gerrie door China Town gelopen. Daar ook gefrituurde gezouten bonen gehaald die ik herkende van vroeger. En verderop in een oude mall ook hele dunne koekjes. Wilde het gewoon allemaal proeven want ik wist zeker dat ik dat vroeger ook wel een had gegeten. En het is zo leuk als je een smaak van te voren niet kan bedenken maar zodra je het eet, je het wel herkent! China Town was echt een chaos. Zoveel kraampjes waar je alles in grote hoeveelheden moest opkopen. Denk aan nep horloges, verkleed spullen, speelgoed, ballonnen, etc. Die middag zijn we verder gaan shoppen in een oude mall waar we hebben geluncht in het foodcourt. Ik ben de Thaise keuken alleen maar meer gaan waarderen tot nu toe, haha. Eind middag hebben we alvast mijn trein kaartje gehaald voor mijn reis naar Chang Mai de volgende dag.

Woensdag was mijn relax dag. Dat hield in zwemmen en zonnen bij het 50m bad (ik was de enige!), naar mijn oude huis fietsen, naar Villa (een supermarkt in de buurt waar wij altijd boodschappen deden), nagels laten doen bij Panipa (beautysalon waar alsnog de zelfde meiden werken), twee oud leraren gespot en me spullen ingepakt. Het was ook heel fijn dat ik bij Gerrie de was kon doen.

Begin avond de nacht trein gepakt vanaf het nabijgelegen station. Het was een airco slaap trein waarbij zittingen ‘s avonds werden omgetoverd tot bunkbeds. Met een kussen, schone lakens en een dekentje. Dat dit al om acht uur gebeurde (op aanvraag van een oud stel) vond ik wat jammer want ik zat boven en dus met minder ruimte. Ook maar vroeg gaan slapen! Heb echt acht uur geslapen uiteindelijk. Maar dat wist ik nog van 6 jaar geleden dat ik goed kon slapen in de trein dus vandaar deze vervoerskeuze.
Het was erg leuk om vanochtend uit de trein te kijken. Wat een verandering van omgeving! Mooie heuvels en dik begroeide bergen! Een open taxi/truck gepakt vanaf het station naar het hostel. Daar even ontbeter en moest even wachten tot dat ik mijn kamer op kwam. Of nouja mijn kamer.. deel het met vier anderen maar dan wel voor maar 3.41 euro per nacht!! Geen airco maar er zijn hier genoeg fans.

Ik ga even de stad doorlopen! Upload de foto’s van BKK snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 8752

Voorgaande reizen:

13 April 2014 - 15 September 2014

Vlucht details

Landen bezocht: